Sloop t.b.v. nieuwbouw
Zweefvliegen boven
Ypenburg in 1981
Ypenburg anno 1950
Woningbouw op Ypenburg. Onder, de nieuwbouw t.b.v. Fokker
Deze S-14 stond bij de
oorspronkelijke ingang
van de vliegbasis
Ypenburg.
De foto is van 1981.
In het trimvlak nr. 14/`81
heeft een foto gestaan
waarin zichtbaar was in
welke erbarmelijke
staat het toestel toen
verkeerde.
Nadat 3 leerlingen van
de opleiding tot
verfschilder het toestel
van een nieuwe verflaag
hadden voorzien, was dit
het resultaat.
Op de foto 2 van de 3
leerlingen.
Joop Cousijnse (l)
& Koos de Graaf.
John Hopman was
op dat moment op
vakantie.
Ypenburg. (boven) zoals het was op het moment van het faillissement,
15 maart 1996 De foto is van architecten bureau “de Weger”
nu “Royal Haskoning”
Het gebouw links
is het autoclaaf plein.
Ypenburg in 1984
Nieuwbouw van geb. 20 met de directie secretaresses,
tekenkamer en de bekende trap naar de directie.
Uit het Trimvlak van maart 1955
In 1967 zat rechts van de trap, de medische
dienst met zuster
Gerarda van Oosterum en dr. Kikkert?.
Die heeft mij gekeurd voor mijn in dienst treding?
Ik was toen nog net 21 jr. en
was 23 mndn in dienst geweest bij de Luchtmacht.
HOEZO KEURING?
Polder-Puzzelrit Fokker Dordt - Avio-Diepen.
Uit het Trimvlak no: 4, 1955
De foto is onderdeel van een
uitgave van Avio-Diepen.
In deze uitgave staat o.a. een foto
van Generaal Eisenhouwer,
vermoedelijk van rond 1952
Er staat ook een
foto in van dezelfde
helicopter als links onder.
Dwight David Eisenhouwer
(ook wel “IKE” genoemd wat
staat voor “hij die lacht”)
* 14 oktober 1890
† 28 maart 1969
Sloop van de oude
expeditie en nieuw-
bouw van Hal 39.
Een verhaal over
Ypenburg.
2
Op 4 september 1967 waren er
680 werknemers werkzaam bij Fokker Ypenburg
Ypenburg nu anno 2017, 27.125 inwoners
Ypenburg rond 1980
Ypenburg in 1949
Ypenburg in 1980 ?
Sloop van
Hangar 1
Sloop van Hangar B
Modelmakerij van
Louis Knijf en
mallen mag.
van Chrispijn en
de sloop ervan.
Links: sloop van
de spuiterij van
Jan Kats
Arie Pauwe bij de
sloop van het
Technische
Dienst gebouw?
dl.1
dl.2
De plattegrond van Fokker Ypenburg van 3 november 1993
Gebouwnummer:
1
Hal A. Machinale KB.
6
Mallenmagazijn, Chrispijn
7
Modelmakerij Louis Knijf
11
Thermoplasten, ruiten
18
Koolstof aanmaak
19
Project leiding
20
General Dynamics, MTA, Financien, Inkoop
22
Garage TD, listergebouw
26
Aanmaak Airbus delen
27
Handelmij “Avio-Diepen”
29
Kunststoffen productie
31
Samenbouw Airbus, F50, 100 delen
32
Pz , geneeskundige dienst en bewaking
33
Aanmaak diverse Fokker delen
39
Composieten
41
Magazijnen, Koppenol
42
Gereedschapdienst
45
Badenafdeling
46
Vriesruimten, 1e etage spuitcabines
47
Autoclaafplein
48
Kantoren, directie, restaurant
49
Vatenpark
50
Energie centrale
51
Koolstof samenbouw
52
Transportgang
53
Spuiterij
55A
Voorbereiding lijmfilm
55B
Expeditie
56
Transportgang
56A
Expeditie terrein
104
Project bureau
105
106
Staionaire stofafzuiging voor de machinale KB.
110
Gereedschap fabrikage Piet van Swieten
111
Productie I & II
112
Glasbeat straal container
114
115
Spuiterij, Poelman / willem van Beek
116
Gereedschapmagazijn Jan van Leeuwen
119
120
121
123
Wachthuisje militaire bewaking
124
Beveiligingsdienst
125
201
202
203
Vatenpark
204
Luchttanks autoclaven
205
206
Luchttanks autoclaven
207
Bunker voor chemicalien opslag
208
Koeltoren
209
Koeltoren
210
211
212
Afval container
213
Pers containers
215
216
218
219
Afval container
220
221
222
223
225
226
227
228
229
230
Afval eiland
243
261
Fietsen- en motoren stalling
Gedurende de periode nov.`93 / mrt.`96,
zijn er veel kleine, los staande,
gebouwtjes gesloopt om plaats te maken voor een groter
en uit één geheel bestaand bedrijf.
Logistiek gezien beter te besturen.
Dat was bij alle bedrijven het geval.
Reden: meer opbrengst (winst)
Het gevolg daarvan was wel dat de productie in een keurslijf geperst werd
om alles te doen volgens tijd en planning.
De medewerkers werden, net zoals Charley Chaplin, min of meer robotten.
Uiteindelijk bleek dat ons bedrijf een productie aankon voor 120
nieuwe Fokkers, terwijl het was ontworpen voor 100 st.
Het heeft uiteindelijk niet mogen baten!
Adres ten tijde van het faillisement
Fokker Aircraft B.V. Bedrijf Ypenburg
Rotterdamseweg 35
2289 AC Rijswijk (Z-H)
Nederland
Tel: 070.30745100
Een bijna gereed
autoclaaf plein
De opbouw van Hal B.
“Let op de 2 mannetjes
helemaal bovenin
de nok” ca. 15 mtr.
boven de grond!
Een paar foto`s en het artikel uit de
“Oud Hagenaar” van 17 oktober 2017,
geschreven door dhr. W.Lutgert,
en met zijn toestemming en van de redactie,
van de O.H. over genomen op onze website.
Klik hier om het artikel te lezen of hier
voor een eerder, en verder terug, artikelen van
dezelfde schrijver, in deze krant.
Ypenburg in ??
Ypenburg in ??
Voorzijde Geb. 40
De Ypenburg verkeerstoren rond 2007
Special projects in 1995
Radar testing? Een project
van Ben Geerts voor het
faillisement.