Montage II
Er mochten in het bedrijf, in de militaire sector, geen foto`s gemaakt worden.
Daarbij waren de foto toestellen natuurlijk ook niet zo geavanceerd (klein en scherp!) als nu?
We laten hier ook zoveel mogelijk foto`s zien die niet in de diverse albums, pag. 16,
voorkomen. Dat geldt voor alle pagina`s met foto`s, maar doublures zullen er wel zijn.
Deze 3 foto`s zijn ons ter beschikking gesteld
door Roger van der Heyden uit België.
Hij werkte toen, samen met enkele collega`s,
in de jaren 1965 - 1966 bij ons bedrijf.
Hangar B (Geb. 18) in 1950 ?
Hangar C (Geb. 19) met
Thunderflash, maart 1955
Ria Wolters in een Fokker IV
Foto`s Willem Schouten
deel 1
Deel 2
In deze shelter werden de
brandstofsystemen van de
F-104 en NF-5
getest/gekalibreerd
Twee artikelen
over de Fokker S-13
(van Paula Burger)
4
Wie en wie?
A.S. (Stef) Rudawski
1916-2003
Een bijzondere Pool
Flip Versteeg & Ton Boel (achterin)
cursus proefdraaien F-5,
25 november 1983
Maart 1980 Ton heeft als voorman z`n eerste klus.
De renovatie van een F-104
en na het gereed komen de begeleiding
van de vlieger Ton Kooimans voor de
de testvlucht.
7 september 1985
Er wordt door de KLU, voor 10 jaar, een F-104 ter beschikking gesteld aan de
Änthony Fokker School”, toen nog op de Binckhorstlaan in Den Haag.
In 1993 is deze school overgegaan naar het (nieuwe)
ROC in Hoofddorp. De school kwam oorspronkelijk uit
Scheveningen. Daar heeft de webmaster zich in 1961 nog
ingeschreven als leerling, maar begon op de Binckhorstlaan.
Fokker Ypenburg, m.n. inkoop, heeft een aantal machines verkocht uit het kunststoffenbedrijf
aan het ROC in Hoofddorp dat toen in aanbouw was. De Anthony Fokker School van de Binckhorstlaan in Den Haag,
is daar ook heen verplaatst. Deze verkoop vond pas plaats, uiteraard, na de beslissing van DASA dat Ypenburg (300 miljoen gulden)
afgeschreven en gesloten werd. De fabriek was toen net klaar en veel van de machines waren dus net aangeschaft. Dat was in 1995,
een jaar voor het faillisement. Daarnaast werden er door inkoop materialen en gereedschappen geselecteerd en
besteld bij diverse leveranciers, waarna ze rechtstreeks geleverd werden aan, en betaald door, het ROC.
De uren die inkoop daaraan heeft besteed werden ook betaald; allemaal pogingen om Fokker overeind te houden.
Beetje te zwaar?
Op z`n
bestemming.
Middelste foto v.l.n.r.:
Noorse vlieger Christensen,
Ton Boel, Rean..?, W.Schouten en Flip Versteeg
Een working party op Leeuwarden.
De reparatie van de eerste F-16 A
door een groep monteurs van
Montage II van Ypenburg.
Het betreft de J-219. Start in Mei 1980
Proefvlucht februari 1981
Vlieger Ton Bakker
V.l.n.r.:
Bergsma
Davids
Tolsma
Ton Boel
Klaar voor de spuiterij
November 1980
Ton Boels album betreffend het Noorse F-5 programma in maart 1985 kunt
u hier zien. Hij heeft 2 albums.
The crew that ferried aircraft 5130 and 7049 to Ypenburg for overhaul in October 1951
Frans Traa. De klokschrijver
op Ypenburg. Een stukje
overgenomen uit
“ De Oud Hagenaar medio 2015
n.a.v. de emigratie van zijn zoon.
1960-1971
De laatste Thunderflash
klaar voor aflevering.
Er naast staan
2 - T-33
toestellen ?
Links Willem Harteveld en
op de kist …..?
Thunderjet
opleiding
V.l.n.r.
?, ?, Peter van Veen
Binnenzijde van de F-104
in ca. 1975
dl.1
dl.2
Komplete overhaul van de
Vickers “Sea-Oster”
amfibie van de
Royal Netherlands Navy”
Arie Vingerling aan
het werk in de romp
van een F-86? rond 1970
26 mei 1989 Afscheid van 9 medewerkers.
Ze gaan allemaal met SUM. Het einde
van het vliegtuig revisie werk op Ypenburg?
Overdracht van het trekkertje
van de straaljagers aan de
Anthony Fokker School.
Toen nog op de
Binckhorstlaan in Den Haag,
nu ROC in Hoofddorp.
Marcel Loopstra (lid van
de vrijwillge brandweer
van Fokker Yp.), bij de
kont van een F-104.